Sfaturile unui adictolog pentru a nu mai fi atât de dependent de smartphone

De ceva vreme incoace, nu ne mai putem imagina viata fara telefoanele noastre dragi, super inteligente.

Telefonul tau smartphone reprezinta o extensie a bratului tau si te trezesti uneori ca stai si il butonezi fara sa stii ce ce? Sau ca ai vrut sa te uiti cat este ceasul si pana la urma ai ajuns sa navighezi pe Facebook? Sa nu mai vorbim despre faptul ca nu mai poti merge la toaleta fara el… e clar. Esti dependent de el. Tinand cont de faptul ca in 6 februarie a fost Ziua mondiala fara smarthpone (da, exista asa ceva), iata cateva sfaturi ale unui adictolog de care sa tii cont pentru a nu mai fi si tu atat de dependent de smartphone.

Da, este adevarat ca telefoanele mobile ne fac sa devenim dependenti. Intr-atat de dependenti, incat unii il prefera in fata sexului. Deci in jur de 41% dintre oameni prefera sa stea in fata unui telefon mobil mai degraba decat sa fie mangaiati de persoana iubita. Iar acest fenomen incepe sa ii ingrijoreze din ce in ce mai tare pe psihologi, pe neurologi sau pe sociologi.

Lipsa atentiei, dificultati in concentrare, depresie… nomofobia, adica teama excesiva de a fi privat de telefonul mobil afecteaza din ce in ce mai multe persoane. Intr-atat, incat chiar si Apple a integrat unele functionalitati noi pentru ca utilizatorii sai sa stea mai putin timp pe iPhone. Ce trebuie sa faci pentru a te indeparta putin de telefonul mobil?

Fa pauze fara telefon. Ideea din spatele « deconexiunii » nu este de a nu-ti mai utiliza telefonul, ci de a regla folosirea sa. Incepe deci prin a instaura ziua momente in care stai departe de telefon. Acest lucru poate sa fie dimineata la trezire, seara cand ajungi acasa sau in timpul pauzei de masa. In acest fel, vei fi mai prezent in momentele petrecute cu prientenii sau cu familia.

Dezactiveaza notificarile. Alarmele sonore si vizuale actioneaza mai ceva ca si reflexul conditonarii a lui Pavlov.  Palvov, a demonstrat pe vremuri, ca un stimul, asociat cu recompensa, poate sa fie mai puternic decat recompensa insasi. Auzind sunetul notificarilor, creierul nostru activeaza zonele recompensei din creier si ne verificam telefonul in mod compulsiv.

Ai nevoie de un ecran in alb si negru. Cum asa? Telefoanele ne atrag atat de mult, deoarece sunt pur si simplu frumoase si atragatoare. Daca vei avea un ecran in nuante de alb si de negru nu vei mai simti nevoia sa stai atat de mult la el.

Nu dormi niciodata cu telefonul. Nu trebuie sa iti folosesti telefonul ca o jucarie, cu care adormi si cu care te trezesti. Si mai rau, sa te trezesti in miez de noate sa iti verifici notificarile. Cel mai bine ar fi sa il scoti din dormitor sau din camera unde dormi.

Scoate telefonul din buzunar sau din geanta doar atunci cand ai nevoie de el. Ecranul negru te va distrage si te va mentine intr- stare de alerta chiar daca nu suna.

1 thought on “Sfaturile unui adictolog pentru a nu mai fi atât de dependent de smartphone”

Lasă un răspuns